...
odporność

Jak wzmacniać odporność w okresie wzmożonego stresu?

Czym właściwie jest stres?

Stres pojawia się wtedy, gdy człowiek narażony jest na różnego rodzaju zdarzenia i doświadczenia. Najczęściej mają one nieprzyjemny lub niebezpiecznych charakter. Zjawisko stresu jest naturalnie występującym w naturze i odczuwają go nie tylko ludzie, ale również zwierzęta. W zależności od specyfiki danej osoby, natężenia i rodzaju stresu, może on działać mobilizująco lub demotywująco. Niezwykle niebezpieczny jest ten nacechowany negatywnie. Wówczas może wpływać na zaburzenie funkcjonowanie układu odpornościowego człowieka, zaburzenie jego codziennego życia, a także powodować inne negatywne emocje i skutki.

Jak dochodzi do występowania stresu?

Poczucie stresu jest odpowiedzią organizmu na pojawiające się poczucie zagrożenia lub presji. Tą drugą możemy narzucać sobie sami lub zostaje ona narzucona nam przez otoczenie. Wówczas występuje przypływ adrenaliny, co zaburza równowagę hormonalną organizmu. Człowiek z automatu staje się poddenerwowany i dodatkowo nabuzowany. W takiej sytuacji zdolność organizmu do podejmowania właściwych decyzji oraz normalnego funkcjonowania może być znacznie ograniczona.

Charakterystyczne objawy stresu

Istnieją charakterystyczne objawy stresu. Można zaliczyć do nich m.in.:

  • poddenerwowanie lub zdenerwowanie;
  • przyspieszenie akcji serca;
  • zaburzenia snu;
  • zaburzenia odżywiania;
  • drżenie kolan;
  • wyczerpanie emocjonalne;
  • napięcie mięśni;
  • uczucie niepokoju;
  • wzmożona potliwość (zwłaszcza dłoni);
  • przyspieszony oddech.

Sytuacje stresowe – co się do nich zalicza?

Tak naprawdę każdego dnia jesteśmy narażeni na występowanie sytuacji stresowych. Oczywiście skala odczuwania stresu zależy w dużej mierze od indywidualnych predyspozycji pacjenta oraz jego odporności psychicznej. U każdego z nas będzie to nieco inaczej wyglądało, dlatego trudno z dużą precyzją wskazać, jakie sytuacje można zaliczyć do stresujących, a jakie nie. Przykładowe sytuacje stresowe to m.in.:

  • egzamin;
  • prezentacja klasowa;
  • wystąpienie publiczne;
  • spotkanie z klientem;
  • rozmowa z przełożonym;
  • natłok obowiązków w pracy;
  • trudna sytuacja materialna;
  • problemy zdrowotne;
  • randka;
  • sytuacje zagrożenia zdrowia i życia;
  • i inne.

Tak naprawdę wszystko może powodować stres i zależy to od tego, jak do tego podchodzimy. Powyżej przedstawiono tylko przykładowe przyczyny stresu. Jedno jest pewne, w takich sytuacjach warto postawić na wzmocnienie odporności organizmu. Silny stres negatywnie wpływa na układ odpornościowy.

Fazy i rodzaje stresu

Współczesna medycyna klasyfikuje różne rodzaje i fazy stresu. Przykładowo może on mieć zarówno pozytywny, jak i negatywny charakter. Z tym pierwszym spotykamy się przede wszystkim w sytuacjach, gdy stres napędza nas do większego wysiłku i wykonania trudnego zadania lub podjęcia się wymagającego wyzwania. O ile tego typu krótkotrwały stres działa korzystnie na nasze życie, o tyle powtarzający się stres lub ten o charakterze przewlekłym, może powodować groźne konsekwencje. Wystawianie organizmu na działanie stresorów powoduje przewlekły stres. Niebezpieczny dla organizmu jest nie tylko chroniczny stres, ale również tzw. dystres. Wówczas posiada on bardzo duże natężenie i stanowi realne zagrożenie dla życia lub zdrowia pacjenta. Zwany jest także stresem nadmiernym i może być podstawą do występowania wielu jednostek chorobowych.

Podział na fazy stresu

Pierwsza faza stresu jest bardzo pożądana dla organizmu. Stres mobilizuje i wspomaga zaopatrywanie narządów organizmu, dzięki czemu ten funkcjonuje jeszcze lepiej. Przede wszystkim zwiększa on zdolność funkcji poznawczych człowieka, który musi znaleźć sposób, aby poradzić sobie z danym wyzwaniem oraz problemem. Może to prowadzić również do wzmocnienia odporności, ponieważ człowiek działa wydajniej, a w jego organizmie zachodzą pozytywne procesy, w tym m.in. niszczące chorobotwórcze drobnoustroje.

Realny problem pojawia się dopiero wtedy, gdy stres wchodzi w drugą fazę. Wówczas nie jesteśmy w stanie poradzić sobie z danym wyzwaniem oraz z piętrzącym się stresem. Dochodzi do momentu krytycznego, gdzie stres z motywatora staje się demotywatorem. Charakterystyczne dla tego momentu jest uczucie lęku, frustracji i zniechęcenie do działania.

Trzecia faza to moment reakcji na zagrożenie. Wówczas chcemy uciec od sytuacji, które powodują stres. Klasycznym wyborem jest wycofanie się lub ucieczka. Niestety w skrajnych przypadkach może to powodować zaniechanie wykonywania określonych czynności, problemy w pracy i w związku, czy też wycofanie się z życia towarzyskiego. Równolegle pojawiają się problemy zdrowotne, zaburzenie funkcjonowania układu odpornościowego i inne. W skrajnych przypadkach można odnotować poważniejsze problemy psychiczne, a także konieczność leczenia dolegliwości żołądka. Długotrwały stres o dużym natężeniu atakuje nie tylko układ immunologiczny, ale również inne układy w ludzkim organizmie. Właśnie dlatego nie wolno tego bagatelizować.

Jakie są negatywne skutki stresu?

Negatywnym skutkom stresu należy przeciwdziałać już na etapie występowania chronicznego stresu. Zanim dojdzie do innych objawów, warto zredukować sytuacje stresowe w swoim życiu, czy też całkowicie je zmienić. Często to jedyna szansa na to, aby powrócić do normalnego funkcjonowania z korzyścią dla siebie i otoczenia. Negatywne skutki stresu mogą mieć zarówno formę zaburzeń psychicznych, jak i somatycznych. Te ostatnie przekładają się na występowanie jednostek chorobowych.

Do podstawowych negatywnych skutków stresu zaliczane są m.in.:

  • drażliwość;
  • depresje i inne zaburzenia psychiczne (włącznie z myślami samobójczymi);
  • gniew;
  • huśtawka nastrojów;
  • obniżona samoocena;
  • agresja;
  • zwiększona podatność na uzależnienia (kofeina, alkohol, papierosy, narkotyki);
  • zaburzenia snu;
  • poczucie przytłoczenia obowiązkami;
  • obniżone libido;
  • znaczny spadek odporności i podatność na choroby;
  • kłopoty z oddychaniem;
  • kołatanie serca;
  • bóle migrenowe
  • bóle mięśni i głowy;
  • niestrawność;
  • problemy z żołądkiem;
  • wahania wagi (nadmierny przyrost lub spadek);
  • zaburzenia hormonalne, w tym zaburzenia miesiączkowania.

U każdego pacjenta zakres skutków stresu może być inny i zależy to od indywidualnych predyspozycji organizmu. Bez dwóch zdań warto postawić na kontakt ze specjalistą, aby dokładnie sprawdzić swój stan zdrowia i znaleźć rozwiązanie swoich problemów zdrowotnych.

Czy istnieją pozytywne skutki stresu?

Stres w małych dawkach może mieć bardzo pozytywny wpływ na nasze życie. Organizm człowieka jest przygotowany do stawiania czoła normalnym stresorom w niewielkich dawkach. Wówczas poprawia się nasze samopoczucie i nie tylko. Umiarkowany poziom stresu wpływa także na zwiększenie wydajności naszego mózgu poprzez wzmocnienie połączeń neuronowych. Ponadto niskie dawki stresu korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Dzięki nim możemy wzmocnić odporność, a proces zachodzący w organizmie działa przeciwzapalnie.

Jak wzmocnić odporność organizmu przy chronicznym stresie?

Istnieje kilka sprawdzonych sposobów na to, aby zwiększyć odporność organizmu w przypadku nadmiernego stresu. Pacjentom rekomenduje się m.in.: zwiększoną aktywność fizyczną, zmianę diety, zmianę stylu życia, suplementację organizmu, a także minimalizowanie reakcji stresowej poprzez ograniczenie kontaktu ze stresorami.

Aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna to dobre rozwiązanie na wiele problemów zdrowotnych. Regularne jej uprawianie poprawia funkcjonowanie całego organizmu. Wprowadzenie wysiłku fizycznego do codziennego życia sprawi, że będziesz mniej podatny na zachorowania oraz występowanie złego samopoczucia. Ponadto sport wzmacnia działanie układu immunologicznego. To prozdrowotna reakcja organizmu. Oczywiście nie zawsze trzeba uprawiać sport wyczynowy. W przypadku wielu osób zmiana stylu życia i wprowadzenie regularnych spacerów lub wycieczek rowerowych będzie wystarczające. Już to pozwoli znacznie zredukować uczucie stresu. Ponadto warto postawić na ćwiczenia oddechowe, które pozwolą przywrócić równowagę oraz większy spokój. Rekomenduje się je nie tylko w sytuacji wzmożonego stresu, ale również profilaktycznie na co dzień

Zmiana diety

Wpływ na nasze codzienne życie ma również dieta. Zdecydowanie warto postawić na większą ilość świeżych warzyw i owoców w codziennym menu. Ponadto rekomenduje się odstawienie używek w postaci alkoholu i papierosów, a także unikanie spożywania popularnych fast foodów i produktów wysoce przetworzonych. One również negatywnie oddziałują na funkcjonowanie organizmu i zwiększają jego podatność na stres. Jednocześnie mogą potęgować negatywny wpływ stresu na nasze życie.

Zmiana stylu życia

Nie zawsze jest to możliwe, ale pacjentom rekomenduje się również unikanie sytuacji stresowych. Pomocna w tym jest zmiana stylu życia. Czasami wiąże się to ze zmianą miejsca zatrudnienia, czy też modyfikacją listy znajomych. Jeżeli kontakty z określoną grupą ludzi powodują u nas stres, to nie jest to nic dobrego. Jeżeli czujemy się przytłoczeni codziennością, to warto sprawdzić, co już teraz możemy zmienić w swoim życiu.

Suplementacja

W czasie wzmożonego stresu warto postawić na suplementację i przyjmowanie środków farmakologicznych, które działają korzystnie na układ immunologiczny. Jednym z wyborów jest sok z aloesu oraz preparaty na jego bazie. Polisacharydy zawarte w jego składzie korzystnie pobudzają do działania makrofagi. To komórki żerne układu odpornościowego, które mają właściwości bakteriobójcze i niszczą drobnoustroje. Dzięki temu organizm jest dodatkowo zabezpieczony w czasie, gdy jego naturalna odporność pozostawia wiele do życzenia.

Dobrym wyborem mogą być również preparaty zawierające w swoim składzie wiesiołek. Wszystko dlatego, że substancją czynną wiesiołka jest GLA, czyli kwas gamma-linolenowy. Działa nie tylko na wzmocnienie odporności, ale także hamuje aktywność genu odpowiedzialnego za wzrost komórek rakowych. Właśnie dlatego stosowany jest także w profilaktyce raka piersi.

Dużą popularnością cieszą się również suplementy i ogólnodostępne preparaty, które stosuje się przy infekcjach dróg oddechowych. To środki o właściwościach antyoksydacyjnych. Mają zdolność do redukowania stanów zapalnych oraz pobudzają organizm do wzmocnienia jego odporności. Preparaty zawierające czystek posiadają w składzie wysoką zawartość silnych przeciwutleniaczy w postaci polifenoli. To jedne z substancji neutralizujących wolne rodniki i hamujących powstawanie i rozwój stanów zapalnych.

Recepta online w przypadku nadmiernego stresu

Przeżywanie nadmiernego i chronicznego stresu nie jest niczym przyjemnym. W takich momentach nasz organizm narażony jest na działanie wielu bodźców, co skutkuje obniżoną odpornością. Sprawdzonym sposobem jest jej wzmacnianie poprzez zażywanie środków z dużą zawartością witamin i cennych minerałów. Niektóre z nich dosęepne są na receptę. Tą możesz uzyskać podczas zdalnej konsultacji medycznej na portalu https://nachorobe.pl/. Wybierz receptę online i wypełnił formularz medyczny. Wskaż zażywany do tej pory preparat, a także dokładnie opisz swój stan zdrowia. Nasz specjalista zapozna się ze zgłoszeniem. Jeżeli uzna to za uzasadnione, to zostanie wystawiona e-recepta na zakup leków. W przypadku walki z chronicznym stresem, wystawienie e-recepty podczas recepty online powinno być formalnością.

Gdzie zrealizujesz e-receptę?

E-recepta to elektroniczny dokument, który zrealizujesz w dowolnie wybranej aptece. Wystarczy podać farmaceucie kod, a następnie zakupić leki. Mogą to zrobić również Twoi bliscy. Właśnie dlatego zdalna konsultacja medyczna to wygodne i sprawdzone rozwiązanie. To nie tylko wygoda i oszczędność czasu, ale także szybkie wsparcie medyczne. Zachęcamy do skorzystania z oferty https://nachorobe.pl/. Nasi specjaliści zadbają o Twoje zdrowie i bezpieczeństwo.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp